آپانديسيت
درباره وبلاگ

مطالبی درباره ی بیهوشی و علوم پزشکی
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیهوشی و مراقبت های ویژه و آدرس anes1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 312
بازدید کل : 183101
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1

anesthesia
مرغ باغ ملکوتم،نیم از عالم خاک......... چند روزی قفسی ساخته اند ازبدنم
شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 13:25 ::  نويسنده : سعید گلشنی زاده       

 زائده آپانديس در قسمت تحتاني و راست شكم قرار دارد.آپانديس عملكرد شناخته شده اي ندارد و بنظر مي رسد برداشتن آپانديس تغييري در عملكرد گوارشي ايجاد نمي كند. آپانديسيت شايعترين علت عمل جراحي اورژانسي شكم است كه 6% جمعيت 30-10 ساله را درگير ميكند اگرچه ممكن است در هرسني اتفاق بيفتد.

علل آپانديسيت

اگر مجراي داخل آپانديس(لومن) انسداد پيدا كند موجب التهاب آن شده وبه اين حالت آپانديسيت گفته مي شود و اگر انسداد ادامه يابد و درمان آن به تاخير بيفتد،بافت ملتهب توسط باكتري عفوني شده و در اثر عدم خونرساني به آن قسمت، بافت مي ميرد(گانگرن مي شود) و درنتيجه آپانديس پاره مي شود.بطور شايع مدفوع سفت موجب انسداد دهانه آپانديس ميگردد گرچه عفونتهاي ويروسي و باكتريايي(نظير سرخك،آميبيازيس و غيره) در سيستم گوارشي مي توانند منجر به تورم گره هاي لنفاوي شده و با تحت فشار قرار دادن آپانديس موجب انسداد آن شوند(هيپرپلازي لنفوئيد).عواملي كه نقش كمتري دارند، شامل عوامل ژنتيكي بعنوان متغيرهاي مستعدكننده و انگل هاي روده اي و آسيب هاي تروماتيك(ضربه اي) شكم هستند.

علائم آپانديسيت

علائم آپانديسيت شامل: 1- درد ناحيه شكم كه ابتدا از اطراف ناف شروع مي شود و سپس بتدريج به ناحيه تحتاني و راست شكم نقل مكان مي كند. 2- بي اشتهايي،تهوع و استفراغ 3-اسهال يا يبوست 4- عدم توانايي در دفع گاز 5- تب به ميزان كم كه بعداز ساير علائم ظاهر مي شود .درد با حركت،سرفه،عطسه و تنفس عميق بدتر مي شود و ناحيه درد حساس مي شود.در اين موقعيت نبايد به بيمار مسهل و ملين داده شود.بيماراني كه داراي تاريخچه درد مداوم شكم، تب،علائم باليني پريتونيت منتشر يا موضعي(التهاب پرده صفاق) مخصوصاً همراه با افزايش گلبولهاي سفيد خون باشند،بايستي عمل برداشتن آپانديس را در نظر گرفت. تمام افرادي كه آپانديسيت دارند همه اين علائم را ندارند و بيماران مسن نسبت به بقيه تب كمتر و درد شكمي با شدت كم تجربه مي كنند.

تشخيص:

1-تاريخچه طبي و معاينه فيزيكي: پزشك از بيمار در مورد نوع درد،محل درد،زمان و شدت درد و سمپتوم ها سؤال مي كند.هرگونه وضعيت هاي طبّي قبلي و جراحي ها،تاريخجه خانوادگي،حساسيت و ... براي پزشك مهم هستند. در معاينه شكم دو علامت، علائم صفاقي ناميده مي شوند و اشاره مي كنند كه صفاق(پريتوون) ملتهب شده و نياز به جراحي وجود دارد: 1- تندرنس(حساسيّت) ريباند: موقعي كه پزشك به ناحيه درد فشار وارد مي آورد و رها مي كند،درد موقع رها كردن بيشتراز زماني است كه فشار مي دهد.تندرنس برگشتي يا ريباند ناشي از پريتونيت(التهاب صفاق) موضعي است. 2- گاردينگ : به كشيدگي عضلاني در پاسخ به لمس گفته مي شود.

آزمايشات پاراكلينيكي:

شامل آزمايشات زير است 1- شمارش گلبولهاي سفيد خون: در آپانديسيت معمولاً بيش از 10000 ديده مي شود امّا يك آزمايش اختصاصي نيست و تعدادي از عفونتهاي ويروسي و باكتريايي نيز منجر به لكوسيتوز(افزايش گلبولهاي سفيد) ميشوند. 2- آناليز ادرار: براي تشخيص عفونتهاي ادراري و تشخيص افتراقي آپانديسيت انجام مي شود..پيوري(وجود چرك در ادرار) شديد نشان دهنده عفونت ادراري است.3- تست حاملگي در زنان .

4-CRP:در تشخيص آپانديسيت مفيد است ولي اختصاصي نبوده و نشان دهنده محل عفونت نيست. :Urinary-5- HIAA -5 گزارش شده است كه ميزان آن در آپانديسيت حاد بشدت بالا مي رود و بعداز نكروزه شدن آپانديس كاهش مي يابد.

مطالعات تصويرنگاري:

1- عكس ساده شكم: عكس ساده شكم ميتواند علائم انسداد،آپانديكوليت(سنگ آپانديس) و اجسام خارجي را نشان دهد. 2-سونوگرافي: آپانديس سالم معمولاً در سونوگرافي ديده نمي شود.موقعي كه آپانديسيت اتفاق مي افتد، سونوگرافي بطور خاص يك ساختمان لوله اي شكل فاقد كمپرسيون(غيرمتراكم) با قطر 9-7 ميلي متر را نشان مي دهد. 3-سي تي اسكن: براي تشخيص افتراقي آپانديسيت با آسيب هاي لگني ديگر و همچنين در افراد چاق بكار مي رود.در زنان بايستي قبلاً تست حاملگي انجام شود.

درمان :

درمان آپانديسيت حاد، جراحي و برداشتن آپانديس است.عمل ممكن است از طريق ايجاد برشهاي كوچك استاندارد در قسمت تحتاني و راست شكم و يا از طريق يك لاپاراسكوپ انجام شود كه نياز به سه يا چهار برش كوچك وجود دارد.در برخي از بيماران ،لاپاراسكوپي ارجح تر از عمل باز جراحي است زيرا در آن برشهاي كوچك ايجاد شده و بهبودي سريعتر حاصل مي شود و همچنين نياز به داروهاي ضددرد كمتري وجود دارد.آپانديس در حين عمل تقريباً هميشه برداشته مي شود حتي اگر طبيعي(نرمال) باشد.بهبودي بعد از برداشتن آپانديس چند هفته طول مي كشد و پزشك معمولاً به بيمار داروي ضددرد نوشته و از او مي خواهد تا فعاليت فيزيكي اش را محدود كند.بعد از برداشتن آپانديس از طريق لاپاراسكوپي بهبودي سريعتر حاصل مي شود امّا بيمار 6-4 هفته بايستي از فعاليّتهاي سنگين بپرهيزد. درمان دارويي اين روش در مواردي كه پزشك انتظار دارد علائم بيمار،يك علت غيرجراحي و قابل درمان با دارو ذارد، استفاده مي شود.اگر علت درد، عفوني باشد علائم بوسيله آنتي بيوتيك و مايعات وريدي برطرف مي شود.عموماً آپانديسيت نمي تواند تنها با آنتي بيوتيك درمان شود و نياز به جراحي وجود دارد. ندرتاً بدن قادر است تا پاره شدن آپانديس را از طريق تشكيل آبسه كنترل كند.آبسه موقعي ايجاد مي شودكه عفونت در يك قسمت از بدن محصور شود.پزشك ممكن است براي تخليه آبسه بمدت چند هفته يك درن داخل آن بگذارد و بعد از تخليه آبسه عمل برداشتن آپانديس را انجام دهد. عوارض آپانديسيت عوارض خيلي جدّي آپانديسيت، پاره شدن آن است.اگر آپانديست سريع تشخيص داده نشده و درمان نشود،پاره شده و منجر به التهاب صفاق(پريتونيت) و آبسه شكمي مي شود.پريتونيت عفونت خطرناكي است كه در اثر پاره شدن آپانديس و نشت باكتري و محتويات ديگر آپانديس به داخل شكم بوجود مي آيد.پاره شدن آپانديس 48-24 ساعت بعداز شروع علائم اتفاق مي افتد. عوارض بعداز عمل برداشتن آپانديس شامل: عفونت زخم،عوارض ريوي مانند پنوموني،عوارض قلبي عروقي از قبيل سكته قلبي و آمبولي ريه(انسداد عروق ريه توسط لخته) و ...

منبع:http://www.parsidoc.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







   
 
   

دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین



ساعت فلش

-_ !News _-